گوش کن

خواص ماش

سه شنبه, ۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۲ ب.ظ

خواص ماش

خواص ماش , خواص ماش قرمز , خواص ماش پلو , خواص ماش در طب سنتی 

 ماش، از دسته خانواده حبوبات است که بومی هند محسوب می‌شود و قدمتی ۴ هزار ساله دارد.ماش نوعی بنشن کوچک و سبز رنگ از تیره‌ی نخود و عدس است که به میزان فراوانی پروتئین، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی گیاهی دارد. در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم درباره مضرات و خواص ماش قرمز و سبز برای کودکان و بارداری و بدنسازی و پوست در طب سنتی در دسته پزشکی و سلامت برای شما صحبت کنیم . در ادامه با ما همراه باشید .

تاریخچه ماش

ماش نخستین بار در هند اهلی شد. پیش از آن به صورت یک گیاه وحشی می‌روئید. شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که ماش در تمدن هاراپا در پنجاب و نواحی هاریانای هند حدود ۴۵۰۰ سال پیش پرورش داده می‌شد! پژوهشگران اهلی شدن ماش را به دو گونه‌ی مختلف تقسیم کرده‌اند: نوعی که در جنوب هند رشد می‌کند (که دانه‌های بزرگ‌تری دارد و کشت و برداشت آن حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ سال پیش آغاز شد) و نوع قدیمی‌تر ماش که دانه‌های کوچک‌تری دارد و در شمال هند پرورش داده می‌شده‌است. کشت ماش بعدها از هند به چین و دیگر نقاط جنوب شرق آسیا گسترش یافته‌است.

خواص ماش

مقادیر بالای پکتین در ماش (یک نوع فیبر محلول) باعث بهبود حرکات روده شده و به پیشگیری و درمان یبوست و اسهال کمک می کند.ماش به دلیل مقادیر بالای پروتئین و ترکیبات کم پورینی که دارد، به پیشگیری و درمان نقرس کمک می کند.ماش یکی از بهترین مکمل های طبیعی کلسیم است که به تقویت استخوان ها کمک کرده و باعث کاهش پوکی استخوان می شود.تحقیقات در چین نشان داده که مقادیر بالای انواع آنتی اکسیدان های موجود در ماش، فعالیت رادیکال های آزاد در بدن را متوقف کرده و خطر ابتلا به سرطان و تومور را کاهش می دهد.

طبع ماش

طبیعت و مزاج ماش کمی سرد و خشک می باشد. ماش غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B5، ویتامین B6، فولات، منگنز، منیزیم، آهن، پتاسیم، مس، روی، سلنیوم، فیبر، پروتئین و اسید آمینه های ضروری مانند فنیل آلانین، لوسین، ایزولیزین، والین، لیزین و آرژنین می باشد.

خواص ماش برای فشارخون

قدرت تغذیه‌ای دانه‌های ماش شامل توانایی مبارزه با یکی دیگر از خطرات بزرگ بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود: فشار خون بالا. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله‌ی Central Chemistry منتشر شد، موش‌هایی که به مدت یک ماه عصاره‌ی جوانه‌ی ماش دریافت کردند کاهش قابل‌توجهی را در فشار خون سیستولیک تجربه کردند. محققان بر این باور بودند که اثرات ضد فشار خون بالا در ماش ممکن است با توجه به وجود میزان فراوان اجزاء پروتئینی به نام پپتید در آنها باشد. این اجزاء به کاهش فشردگی عروق خونی که باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود، کمک می‌کنند.

ماش و کم خونی

کم‌خونی کمبود گلبول‌های قرمز است که در اثر ناکافی بودن آهن رخ می‌دهد. عوارض کم‌ خونی عبارتند از احساس خستگی، رنگ‌پریدگی، سرماخوردگی، سردرد، و پایین بودن تمرکز. در عین حال، ماش دارای میزان زیادی فیبر است که برای بهبود تشکیل گلبول‌های قرمز مفید است. در نتیجه، این ماده‌ی خوراکی می‌تواند بهترین راه‌حل برای درمان کم‌خونی باشد.

ارزش غذایی ماش پخته شده

یک فنجان ماش پخته شده شامل موارد زیر است (درصدها بر اساس ارزش توصیه شده‌ی روزانه برای یک خانم بالغ معمولی است): – ۲۱۲ کالری – ۱۴ گرم پروتئین – ۱۵ گرم فیبر – ۱ گرم چربی – ۴ گرم قند – ۳۲۱ میکروگرم فولات (۱۰۰٪) – ۹۷ میلی‌گرم منیزیم (۳۶٪) – ۰.۳۳ میلی‌گرم تیامین- ویتامین B۱- (۳۶٪) – ۰.۶ میلی‌گرم منگنز (۳۳٪) – ۷ میلی‌گرم روی (۲۴٪) – ۰.۸ میلی‌گرم ویتامین B۵ -اسید پانتوتنیک- (۸٪) – ۰.۱۳ میلی‌گرم ویتامین B۶ (۱۱٪) – ۵۵ میلی‌گرم کلسیم (۵٪)

ماش در بدنسازی

ماش حاوی مقادیر بالای کربوهیدرات است که به ریکاوری عضلات ورزشکاران و بدنسازان پس از تمرینات بدنسازی کمک می کند. فیبر موجود در ماش به بهبود هضم غذا کمک کرده و برای چربی سوزی، لاغری و کاهش وزن ورزشکاران و بدنسازان مفید است. منیزیم موجود در ماش باعث سنتز پروتئین در بدن شده و به عضله سازی بدنسازان کمک می کند.

  • اپامه عشقی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی